Powrót

Jak wzmacniać żyły, żeby zapobiec żylakom i pękaniu naczynek, pajączkom?

Jak wzmacniać żyły, żeby zapobiec żylakom i pękaniu naczynek ( pająkom)

Widoczne na nogach żylaki i sieci popękanych naczyń krwionośnych to nie tylko defekt kosmetyczny. Ich obecność może bowiem sygnalizować problemy z krążeniem, których konsekwencje są bardzo groźne dla zdrowia. Przyczyną ich powstawania najczęściej są osłabione ściany żył, w związku z czym dochodzi do ich nadmiernego rozciągnięcia – żyły ulegają wydłużeniu i poszerzeniu. Aby zapobiegać żylakom, poza wdrożeniem zdrowych nawyków żywieniowych i zwiększeniu aktywności fizycznej, warto też wzmocnić ściany żył, czyniąc je bardziej odpornymi na rozciąganie. W jaki sposób to zrobić?

 

Czym są żylaki?

Mianem żylaków określa się poszerzone i wydłużone żyły, które wyraźnie zaznaczają się pod skórą. Najczęściej występują na nogach i mogą przybierać różną postać. Tzw. pajączki naczyniowe, inaczej teleangiektazje, to niewielkie żyłki położone płytko pod skórą, które nie wywołują dolegliwości bólowych, a ich pojawienie się ma znaczenie wyłącznie kosmetyczne. Innym rodzajem żylaków są żylaki siatkowate, które – podobnie jak pajączki – najczęściej nie wywołują obrzęku ani uczucia bólu. Zazwyczaj pojawiają się po kolanem lub po zewnętrznej stronie ud i łydek, tworząc sieć widocznych pod skórą żyłek. Kolejnym typem żylaków są żylaki głównych pni żylnych. Są one najbardziej bolesne. Wywołują symptomy charakterystyczne dla przewlekłej niewydolności żylnej, takie jak obrzęk, silny ból, uczucie ciężkości nóg, niekiedy także świąd i kurcze mięśniowe.

Za przyczyny występowania żylaków uważa się przede wszystkim genetyczne uwarunkowania do powstawania nieprawidłowości w obrębie zastawek żylnych oraz osłabienie ścian żył, które w rezultacie stają się bardziej podatne na rozciąganie. Powstawaniu żylaków sprzyjają czynniki środowiskowe, takie jak otyłość, ciąża, wiek, ciężka fizyczna praca związana z dźwiganiem ciężarów, długim przebywaniem w pozycji stojącej oraz przebywaniem w wysokiej temperaturze, przebyte urazy i zabiegi chirurgiczne.

Obecność żylaków na nogach nie zawsze wiąże się z koniecznością wizyty u lekarza. Niekiedy są one wyłącznie defektem kosmetycznym i nie wiążą się z żadnym poważnym schorzeniem. Jeśli jednak towarzyszą im niepokojące objawy, takie jak między innymi bardzo silne bóle kończyn i obrzęki, przebarwienia i zaczerwienienia skóry nogi lub krwawienie z żylaka, wówczas konieczna jest natychmiastowa wizyta u lekarza (1).

 

Jak wzmacniać żyły?

W myśl zasady „lepiej zapobiegać niż leczyć”, warto odpowiednio wcześnie podjąć działania mające na celu przeciwdziałanie wystąpieniu żylaków. Poza utrzymywaniem prawidłowej masy ciała oraz prowadzeniem zdrowego trybu życia warto też skupić się na wzmocnieniu ścian żył, dzięki czemu staną się one mniej podatne na rozciąganie. W tym zakresie najlepiej sprawdzają się preparaty zawierające w swoim składzie duże dawki witaminy C oraz wyciągi roślinne, wzmacniające ściany żył i naczyń krwionośnych, takie jak na przykład wyciąg z ruszczyka.

Witamina C bierze czynny udział w procesie produkcji kolagenu, poprawiając w ten sposób funkcjonowanie naczyń krwionośnych, natomiast ekstrakt z ruszczyka pomaga zniwelować obrzęki i w pozytywny sposób wpływa na krążenie żylne. Składniki te dzięki swoim właściwościom nie tylko wzmacniają ściany żył, przeciwdziałając tworzeniu się żylaków, ale pozwalają zniwelować problemy cery naczynkowej, zredukować obrzęki oraz cellulit, a ponadto zapobiegają powstawaniu żylaków odbytu. Sięgając więc po preparaty, które zawierają te substancje, można zapewnić sobie kompleksową ochronę przed przykrymi dolegliwościami, jednocześnie usprawniając funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

 

  1. Frołow M. Żylaki. https://zakrzepica.mp.pl/zylaki/63354,zylaki. Data dostępu: 9.12.2017