Powrót

Skurcz mięśni łydek – nieprzyjemność, której można się pozbyć

Sposoby na skurcze

Chyba każdemu przytrafił się kiedyś bolesny, nieprzyjemny skurcz mięśni łydek – czy to w pracy, czy w nocy, czy podczas przeróżnych codziennych aktywności. Choć czasami skurcze mięśni, w tym również łydek, bywają objawem poważnych schorzeń, to jednak częściej są powiązane np. ze stylem życia czy brakiem niektórych pierwiastków w organizmie. Podpowiadamy, jak można sobie z nimi radzić.

Czym są skurcze? 

Skurcz mięśnia jest przejściowym, bolesnym kurczem pojedynczego mięśnia, dotyczącym zazwyczaj jednego obszaru ciała. Ustępuje on samoistnie po kilku minutach i zazwyczaj nie ma poważniejszych następstw zdrowotnych. Skurcz mięśni może wystąpić u zupełnie zdrowych osób np. jako skutek intensywnego wysiłku fizycznego, reakcja ochronna organizmu po urazie kości czy stawu czy efekt uszkodzeń mechanicznych nerwów unerwiających dany mięsień. Kurcze mięśniowe mogą występować w przebiegu różnych jednostek chorobowych, takich jak tężec, stwardnienie rozsiane, neuromiotonia, zespół Schwartza-Jampela czy miopatie metaboliczne. Czasami jednak skurcz mięśnia łydki pojawia się jako efekt zaburzeń elektrolitowych organizmu (nadmierne pocenie się, wymioty, biegunka, zmniejszone stężenie potasu lub magnezu), z dolegliwością tą borykają się kobiety w ciąży, cukrzycy, osoby z zaburzeniami hormonalnymi czy niewydolnością nerek. Jeśli skurcz mięśnia ma charakter częsty lub nawracający należy zgłosić się do lekarza, który najpewniej zaleci dokładniejszą diagnostykę (1). W przypadku sporadycznych skurczów mięśni łydek, będących skutkiem np. intensywnych ćwiczeń fizycznych, przemęczenia czy nagłej biegunki lub wymiotów, można sobie z nimi poradzić dzięki prostym domowym sposobom.

Domowe sposoby na skurcz mięśni łydki

W sytuacji, gdy skurcz mięśnia łydki przytrafia się podczas joggingu, gry w piłkę czy jazdy na rowerze, szybką ulgę mogą przynieść próby lekkiego rozciągnięcia i rozmasowania bolącego mięśnia. Należy wówczas zatrzymać się, przystanąć lub usiąść, próbować lekko rozprostować nogę czy delikatnie uciskać mięsień. Jeżeli skurcz mięśni łydek pojawi się w nocy, także można wykonać lekki masaż i przyłożyć do bolącego miejsca ciepły okład (ewentualnie wziąć ciepły prysznic lub kąpiel). Ciepło rozluźnia mięśnie, łagodzi ich napięcie oraz dolegliwości bólowe.

Skurcz mięśnia łydki a suplementy diety

Badania naukowe dowiodły, że istnieje również szereg substancji, które w korzystny sposób wpływają na funkcjonowanie m.in. układu krwionośnego i nerwowego, przez co znacznie minimalizują ryzyko wystąpienia bolesnych skurczów łydek. Zalicza się do nich:

  • magnez – nazywany pierwiastkiem życia, pełni funkcję aktywatora ponad 300 enzymów, niezbędnych m.in. do metabolizmu tłuszczów i węglowodanów, chroni mięsień sercowy przed niedotlenieniem i niedokrwieniem, przeciwdziała zaburzeniom rytmu serca, reguluje ciśnienie, zapobiega miażdżycy, podnosi efektywność pracy mózgu; do charakterystycznych objawów niedoboru magnezu zalicza się m.in. drżenie powiek, arytmie i kołatanie serca, trudności z koncentracją, a także bolesne skurcze mięśniowe, najczęściej łydek (2),
  • kwas askorbinowy – czyli popularna witamina C (nazwana tak, ponieważ jej niedobór wywoływał szkorbut), pełni w organizmie mnóstwo istotnych funkcji, ale jedną z najważniejszych jest biosynteza kolagenu, czyli białka występującego w kościach, skórze, zębach, tkance łącznej czy rogówce oka, które jest odpowiedzialne m.in. za prawidłowe działanie naczyń krwionośnych (3),
  • wyciąg z ruszczyka kolczastego – roślina ta, zwana również myszopłochem kolczastym, jest znanym i cenionym od lat ziołem, zawierającym flawonoidy oraz saponiny sterolowe (ruscyna, ruskogenina, ruskozyd), wyciągi z ruszczyka zmniejszają przepuszczalność naczyń krwionośnych, zmniejszają aktywność enzymu odpowiedzialnego za uszkodzenia włókien kolastyny, zwężają naczynia i działają przeciwzapalnie, w badaniu z 2003 r. przeprowadzonym wśród pacjentów z przewlekłą chorobą żylną dowiedziono, że stosowanie wyciągu z ruszczyka zmniejszyło u nich bóle, obrzęki i uczucie ciężkości łydek (4).

Suplementem diety zawierającym m.in. kwas askorbinowy oraz wyciąg z ruszczyka kolczastego jest Maxi3Vena, odpowiedzialny za wspieranie funkcjonowania układu krwionośnego.

 

  1. Bartoszek K. Kurcze i sztywność mięśni. https://neurologia.mp.pl/objawy/152437,kurcze-i-sztywnosc-miesni Dostęp: 27.03.2018 r.
  2. Miernik M. Magnez, wapń, żelazo – jak mądrze je suplementować? Świat Przemysłu Farmaceutycznego. 2016;2:95.
  3. Janda K, Kasprzak M, Wolska J. Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie. Pomeranian Journal of Life Sciences. 2015;61(4):419-422.
  4. Chudek J, Ziaja D. Farmakoterapia przewlekłej choroby żylnej w świetle medycyny opartej na faktach. Chirurgia Polska. 2013;15(1):60-61.